اعسار از محكوم به

اعسار از محكوم به

اعسار از ریشه عسر كه واژه عربی است مشتق شده است، گوقتی می گوئیم عسر الامر یعنی مطلب سخت و دشوار است و به معنی سختی، عسرت و تنگدستی آمده است
دسته بندی حقوق
بازدید ها 380
فرمت فایل doc
حجم فایل 57 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 45

اعسار از محكوم به

فروشنده فایل

کد کاربری 2

کاربر

اعسار از محكوم به

اعسار از نظر لغوی:

اعسار از ریشه عسر كه واژه عربی است مشتق شده است، گوقتی می گوئیم عسر الامر یعنی مطلب سخت و دشوار است و به معنی سختی، عسرت و تنگدستی آمده است.
در قرآن كریم آمده است و اِن كان ذو عسره منظره الی میسره (اگر تنگدست بود، به گشایش نگاه كنید)

مفهوم اصطلاحی اعسار:

در حقوق اسلام كسی كه دارائیش به اندازه بدیهی او نباشد معسر می خوانند و آن حالت را اعسار می گویند و اگر حاكم شرع حكم بدین حالت بدهد، آن شخص را مفلس می گویند و خود حالت مذكور را افلاس می گویند.البته دو تن از فقهای شیعه، محقق اردبیلی و محقق بحرانی بین معسر و مفلس فرق گذاشته اما سایر فقیهان بین این دو اصطلاح فرق نگذاشتند.
اعسار در حقوق مدنی مشابه ورشكستگی در حقوق تجارت است، با این اختلاف كه اعسار نیازی به اعلام آن توسط حكم دادگاه ندارد و اعسار حالت است كه قاضی آن را در اجرای كلی از مقررات پیش بینی شده در قانون مدنی ملاحظه و بررسی كرده و از آن نتایجی بدست می آورد در تعریف دیگر اعسار حالت بدهكارعنیر تاجری است كه بدیهی او زاید بر دارایی اش است و بدین ترتیب نتواند كلیه طلب طلبكاران خود را تأدیه نماید.

اعسار در فقه و حقوق اسلام:

مقرراتی كه در حقوق اسلام در مورد افلاس وجود دارد، بسیار قابل توجه است، به طوری كه شباهت های از این تأسیس در حقوق غربی نیز مشاهده می گردد و تشخیص مفلس (بر وزن محسن) فردی است فقیر و بی چیز كه اصل مالش از بین رفته و مقداری پول خورد (فلوس) برای او باقیمانده است.
كسانی كه می توانند تنقاضای حَجر و حكم تفلیس مدیون را بنمایند عبارتند از:
1- كلیه بستانكاران یا برخی از آنان می توانند در خواست حكم افلاس مدیون را از محكمه بنمایند.
نكته ای كه در اینجا قابل ذكر است. این است كه اصولاً تقاضای بستانكاران از محكمه برای صدور حكم حجر مدیون به عنوان یكی از شروط اعتباری دعوای اعسار مطرح شده است.
2- مدیون می تواند تقاضای حكم افلاس خود را از محكمه بنماید البته این مسئله اختلافی است.
ناگفته نماند كه علمای اهل سنت نیز معتقدند كه مدیون نمی تواند تقاضای حكم حجر خویش را از محكمه كند البته امام شافعی صدور حكم به درخواست مدیون را جایز می داند.
3- حاكم یا قاضی می تواند رأساً حكم حجر و افلاس مدیون را بدهد، به نظر برخی از فقها چكنانچه قاضی خود به این نتیجه برسد كه شخص مدیون معسر است، می تواند حكم افلاس وی را صادر نماید اثار حكم افلاس نسبت مدیون.
کلمات کلیدی:

اعسار

معسر

مفلس

افلاس

اعسار از محكوم به

فهرست مطالب
اعسار از نظر لغوی: 2
مفهوم اصطلاحی اعسار: 2
اعسار در فقه و حقوق اسلام: 3

آثار حكم افلاس نسبت به بستانكاران 5

مقررات فعلی درباره اعسار 6

قانون اعسار 6

قانون نحوة اجرای محكومیت های مالی 6

قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب (در امور مدنی) مصوب سال 1379 6
انواع اعسار 7
الف- اعسار واقعی و اعسار قانونی 7

ب- اعسار از حیث موضوع 7

شرایط مدعی اعسار برای تقدیم دادخواست 7
الف – شخص حقیقی بودن 7

ب- مسئله محبوس بودن مدعی اعسار از محكوم به 8

دلائل موافقین با حبس مدیون 9
دلائل مخالفین با حبس مدیون 9
پایان مناقشه 10
محكمه صالحه برای طرح دعوی اعسار 11
نحوه اقامه دعوی اعسار 12
اطراف دعوی اعسار از محكوم به 16
نوع دادرسی در دعوی اعسار 18
بحث تطبیقی 19
نحوه اثبات دعوی اعسار 19
تكلیف محكمه پس از اثبات اعسار 24

تکلیف محکمه در صورت عدم اثبات اعسار 26

حکم رد اعسار از تأدیه هزینه دادرسی 26
حکم رد اعسار از محکوم به 27
رسیدگی غیابی محکمه 27
تجدید نظر خواهی از آراء مربوط به اعسار 29
نظریه شماره 226 مورخ 5/10/1343: 30
بحث تطبیقی 32

آثار ناشی از حکم قبول اعسار نسبت به شخص مدیون 32

الف- آثار حکم قبول اعسار از محکوم به 32
زوال حالت اعسار از محکوم به 37

ب- زوال اعسار بدلیل اظهارات خلاف واقع معسر 38

ج- زوال اعسار به علت قصد فرار از دین 38
تخلفات و جرائم مرتبط با اعسار 39
اعسار از پرداخت ضرر و زیان ناشی از چرم 39
اعسار از جزای نقدی 41
فهرست منابع 44

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *